Listiga Kanchil och Bananbladets spådom – Nathan Kumar Scott, Radhashyam Raut

Listiga Kanchil 001

Trickster-sagor har funnits i alla tider över hela jorden. Det är berättelser om en liten och svag figur – djur eller människa – som på ytan är clownaktig och korkad. Men genom mod och list lyckas trickstern klara sig ur hopplösa situationer och lura motståndaren som är mycket större och mäktigare. Den lilla clownens seger inför övermakten.
Kanchil är en populär trickster-figur i indonesisk och malaysisk folklore. Det är en mushjort som lever i regnskogen. I likehet med den traditionella trickstern klarar han sig ständig ur knipor genom sin klipskhet och sitt mod.
Den här boken inleds med att Kanchil är på väg hem genom skogen från marknaden. Han är så fullständigt upptagen med att glufsa i sig söta riskakor att han inte ser sig för, utan ramlar ner i ett djupt hål. Han ropar och ropar, men ingen hör honom. Hur länge skall han behöva ligga därnere innan han får hjälp? Till världens undergång? Kanchil får en briljant idé, och snart har han lurat ner ett stort antal djur i gropen. Så småningom kommer han också upp därifrån genom att använda sin stora fantasi och ett helt vanligt bananblad…

Boken är den första barnbok som gjorts i den traditionella indiska Patachitra-traditionen (se nedan). Färgerna är starka och livliga, linjerna och figurerna spännande och kraftfulla . Historien är kort men underfundig. Den gör en glad! En välgörande motvikt mot alla dämpade sextiotalspastischer som tagit över barnbokshyllorna…

SBL_1
SBL_2
SBL_3
SBL_4
Sacred%20Banana%20Leaf

Nathan Kumar Scott

Nathan Kumar Scott

 

Patachitra
Målningarna i boken är gjorda av konstnären Radhashyam Raut. De är gjorda i en traditionell indisk stil som kallas Patachitra. Ordet betyder “Målning på tygduk” och traditionen härstammar från Orissa i östra Indien. Konstarten är intimt förknippat med den religiösa kulten vid Jagannath-templet i Puri. Målarna var från början tempelfunktionnärer som bodde och verkade på tempelområdet eller kring Puri. De många pilgrimmer som flockades kring helgedomen ville ha minnen med sig tillbaka från templet, och den stora efterfrågan på Patachitra-bilder har hållit traditionen levande under århundraden. Ursprungligen var motiven religiösa och målades enbart av män i Puri. Idag finns det även exempel på kvinnliga målare, och den nya generationen inom Patachitra har börjat experimentera med helt nya tekniker och motiv. Traditionen är mycket levande, och går in i en helt ny och spännande fas. Den utövas nu också utanför Puri-området. I Listiga Kanchil och Bananbladets spådom är det första gången Patachitra används i en barnbok.
De allra tidigaste exemplen på konststilen finner man på fragment av ursprungsbefolkningens grottmålningar i delstaten Orissa: Udaygiri, Khandagiri och Sitabhinji.
Stilen har också använts vid tillverkning av Ganjifa/Ganjappa -kort. Det är handmålade, cirkelrunda spelkort i en kortlek om 96 kort. Reglerna är mycket komplicerade. Korten är idag hett eftertraktade av samlare.

Patachitra: arbetsgång och teknik.

 

process-1

pro-1
pro-2
pro-4
pro-5
pro-12
pro-8

Fler böcker av samma författare:
GR%20cover%202

61uS0ygMW6L__BO2,204,203,200_PIsitb-sticker-arrow-click,TopRight,35,-76_SX342_SY445_CR,0,0,342,445_SH20_OU02_

 

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s