Ichabod Kvick och Järnbläckfisken – Sarah Kläpp

ichabod kvick sarah kläpp

Vad ska en riktig barnbok handla om? På sjuttiotalet var det politiskt korrekta, medvetna och lätt uppviglande böcker om föräldrar och barn som umgås genom att demonstrerar mot feta fabrikörer som skiter i miljön. Eller om gatubarn som bor i pappkartonger på en soptipp i Bogotá. Eller kanske om när Anders följer med mamma till jobbet som traversförare på ASEA.
Då var det barnböcker som skrevs som forum för vuxna med dåligt samvete eller föräldrar som ville föra sitt eget glödande patos vidare till nästa generation. En generation osnutna och oskrivna blad som skulle bli jämställda, medvetna och könsneutrala.
Vi oskrivna blad växte upp till plastälskande och prylfixerade generation X som använde ironi som deodorant eftersom engagemang och barrikader väcker otäcka minnen av svett, hennafärgad kvinnokamp och mesiga män i batik. Dessutom var ju knutna nävar och solidarisk kamp redan gjort.

Idag skriver vi egna barnböcker, som återigen är för oss själva mer än för barnen. Grafiskt snygga och alldeles perfekt retro.
Och givetvis älskar jag dem!

Ichabod Kvick och Järnbläckfisken är så storsalaget stilig att jag vill riva ur vartenda blad och tapetsera väggarna med dem!
Försättsbladet slår an tonen med en silhuettklippt varulv i laboratorierock som triumferande ylar mot månen. På nästa sida möter vi Ichabod hemma hos. Anslaget är perfekt:
Det här är Ichabod.
Han är vetenskapsman.
De kallar honom galen.
Han bor i ett stort hus där han kan bryta mot naturens lagar i sin källare och INGEN kan hindra honom.

Redan här är jag så förälskad att jag ylar mot månen och tar vilda glädjeskutt. Jajamän – en äkta, monokelförsedd vetenskapsräv med storhetsvansinne och aptit på äventyr! Det är nobelprismaterial!

Ichabod har alltså ett stort hus där han fritt kan bryta mot naturens lagar. Men han är inte lycklig. Han vill mer: Han drömmer om att se världen. En dag får han ett brev – han har vunnit en resa till en badort. Han tar sin lilla väska och kliver på tåget, ut i världen. Men badorten var inte vad han väntade sig, och här börjar saker gå fel. Det blåser upp till storm, och bara Ichabod kan hindra en katastrof. Det är också här som historien börjar spreta. Just när den kommit igång är sidorna slut, och det storslagna äventyret knyts ihop lite lagom lamt och halvslarvigt innan det ens börjat. Jag skulle ha gett nära nog vad som helst för ett ordentligt nackgrepp på Ichabods missförstådda geni. Kanske en rad böcker som utforskar allt som föds ur en så magnifikt snedvriden hjärna i fullmånens sken. Och framför allt mycket längre… Jag bidar min tid, ordnar nitiskt provrören nere i min ensliga källare. I väntan på ett nytt, och mycket längre besök av Ichabod. Utan koppel och ännu mer moraliskt avskalad. Förmodligen med åldersgräns. Mwohaaahaaaahaaahaaahaaa!

ichabod kvick sarah kläpp forsättsblad
ichabod kvick
ichabod kvick sarah kläpp 4
ichabod kvick sarah kläpp 5
ichabod kvick sarah kläpp 6
ichabod 7
ichabod 8
ichabod 9
ichabod 10

Sarah Kläpp

Sarah Kläpp

Sarah Kläpp är en finlandssvensk serieskapare och illustratör som är verksam i Malmö. Hon har lagt ner stort engagemang  i att förmedla nyskapande internationella serier i tidskriften C’est Bon Anthology. Detta är hennes första bok, utgiven på Söderströms förlag.

 

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s