The Girl with all the Gifts – M R Carey

Image

Ännu en bok som överraskade mig ordentligt!

Det här är en berättelse som ger större upplevelse ju mindre man vet om den innan. Därför tänker jag inte förstöra den genom att berätta. Inledningen är mycket stark, och jag drogs in i handlingen omedelbart. Sedan kunde jag inte släppa den. Det är sällan jag får denna sugande och oemotståndliga känsla av att vilja fortsätta läsa så snart jag lägger boken ifrån mig. Det känns som att stiga in i en enastående spännande film och hela tiden längta efter att återvända. Författaren har tagit en genre som är så impregnerad med clichéer att den känns nära nog omöjlig, och sedan ställt allt på huvudet. Boken är frisk, fräsch och ger särdeles intressanta perspektiv som väcker många tankar och känslor. En intelligent bok med ett obönhörligt driv. Stämningen får mig att tänka på John Ajvide Lindqvist i Låt den rätte komma in, och har mycket av Stephen Kings enastående berättarteknik. Normalt sett är jag inte särskilt intresserad av de genrer som dessa böcker representerar – men denna bok älskade jag!

Boken börjar med en alldeles vanlig dag för 10-åriga Melanie. Hon väntar i sin cell på att Sergeanten skall spänna fast henne i rullstolen och under vapeneskort föra henne till klassrummet. Där ska hon skall lära sig om världen utanför som är helt okänd för henne och de andra barnen. Någonting verkar ha hänt med världen bortom ståldörrarna. Men vad?  

Som läsare är jag lika okunnig som Melanie om vad som pågår, men sakta fogas bitar och ledtrådar till en allt klarare bild som inte får sin fulla förklaring förrän i bokens slut. Riktigt, riktigt spännande och intelligent!

Boken finns ännu inte översatt till svenska, men det kommer. Jag är också säker på att det blir en film så småningom.

Finns på ett stadsbibliotek nära dig!

 

 

 

 

 

Leave a Reply

