When David Lost his Voice – Judith Vanistendael

When David Lost his Voice

When David Lost his Voice

 

 

Jag gråter.

 

Den här boken är så hjärtskärande ömsint att jag inte borde läsa den. Men jag läser den ändå. Och jag gråter. Och jag kommer ut på andra sidan pärmen lätt som en fjäder trots all sorg.

 

Boken beskriver en älskad makes bortgång. Hur han får beskedet om cancer, och vill hålla orden inom sig tills han själv förstår vad de innebär. När han väl berättar blir hans sjukdom och död verklig och allas egendom. Han tänker på sin dotter Miriam och hennes nyfödda dotter, hans första barnbarn. Han tänker på sin fru Paula. Och framför allt tänker han på sin yngsta dotter Tamar som inte ens fyllt nio och som han måste lämna. Var och en av dessa kvinnor får ett eget kapitel där de berättar om sitt förhållande till David, och om sitt sätt att ta in och handskas med hans sjukdom. Och David berättar själv.

 

Teckningarna är lätta och spröda, men  med en outhärdlig nerv och svärta.

På sista sidan ser jag in i Davids ljusblå ögon, hans ansikte som fyller hela sidan. Jag ser hans leende. Och även jag ler genom tårarna.

 

 

Judith Vanistendael: Född 1974.

Bor och verkar i Bryssel. Konstutbildningar i Berlin, Gent och Bryssel. Nominerad för Angoulème Barnboksillustratör. Grand Prize för båda sina serieromaner Dance by the Light of Moon och When David Lost his Voice.

judith vanistendael

judith vanistendael, when david lost his voice

judith vanistendael, when david lost his voice

Judith Vanistendael, when david lost his voice

judith vanistendael, when david lost his voice

judith vanistendael, when david lost his voice

judith vanistendael 9, when david lost his voice

Judith Vandistendael

Judith Vandistendael

självporträtt

självporträtt

Leave a Reply

